Saturday 19 September 2009

Det er her Paul Simon igjen, denne gangen med Art Garfunkle. Scarborough Fair, var et stort marked i middelalderen. Sangen er basert på en folkevise



PS.

Folkevisen handler om en mann som ber en dame, som vil ha han tilbake, om å gjøre umulige ting, som å sy en skjorte uten søm osv.

Her er mer om dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Scarborough_Fair

PS 2.

Her er annen versjon:



PS 3.

De som leser på johncons-blogg, vil kanskje kjenne igjen det runde bordet imellom Simon og Gartfunkle, og Illuminati(?)-symbolene på gulvet.

Og de synger jo om urter, dvs. persille, 'sage', rosmarin og timian, så man jo kan jo lure på om det er noe skjulte hekse-greier her, når man vet hvem som drev med urter osv., i middelalderen.

Bare noe jeg kom på.

Så det er mye rart.

PS 4.

Dette var vel også en fin versjon av denne sangen:



PS 5.

En jente jeg chatta med noen ganger, på irc, på slutten av 90-tallet vel, fra Halden tror jeg, (Zera/Linda Wold), hun likte denne artisten, (uten at jeg husker hvilke sanger hun likte):



PS 6.

Jeg måtte nesten finne teksten til den her sangen og:

Are you goin to scarborough fair? parsley, sage, rosemary and thyme
Remember me to one who lives there, she once was a true love of mine

Tell her to make me a cambric shirt, parsley, sage, rosemary and thyme
Without no seams nor needlework, then shell be a true love of mine

Tell her to find me an acre of land, parsley, sage, rosemary and thyme
Between the salt water and the sea strand, then shell be a true love of mine

Tell her to reap it in a sickle of leather, parsley, sage, rosemary and thyme
And to gather it all in a bunch of heather, then shell be a true love of mine

Are you goin to scarborough fair? parsley, sage, rosemary and thyme
Remember me to one who lives there, she once was a true love of mine


http://www.lyricsfreak.com/s/simon+and+garfunkel/scarborough+fair_20124689.html

PS 7.

Den sangen her høres jo veldig fin ut, men egentlig så ber han karen hun dama om å ryke og reise dit pepper'n gror, da.

Han ber henne om sy en skjorte uten søm og uten å bruke nål.

Og han ber henne finne et stykke land, mellom salt-vannet og stranda.

Det var jo litt morsomt kanskje.

(Men de har jo så mye tidevann i England, så det er kanskje mulig).

Det siste verset skjønte jeg ikke helt nøyaktig meningen med, men det var noe med å ha det landområdet oppi et stykke lær da, eller noe.

Noe sånt.

Så sånn er vel det.

PS 8.

Scarborough er forresten en by i North Yorkshire, som er et 'fylke', i England, hvor mange etterkommere av norske vikinger bor, hvis jeg har forstått det riktig.

Jeg så f.eks. på Melodi Grand Prix, på BBC, da Norge vant, og da sa den britiske kommentatoren, at de norske kordamene, så ut som et par tvillingssøstre fra Sheffield, (som også ligger i Yorkshire da).

Så da skjønner man det, at i Yorkshire, så er det nok mange etterkommere av norske og nordiske vikinger og innflyttere, fra vikingetiden da.

PS 9.

Scarborough ble da også grunnlagt av en viking:

The town was founded around 966 AD as Skarðaborg by Thorgils Skarthi, a Viking raider

http://en.wikipedia.org/wiki/Scarborough,_North_Yorkshire

Om han var fra Norge, det vet jeg ikke, men det er kanskje mulig å finne ut.

Da jeg hadde en ekstrajobb, på CC Storkjøp, i Drammen, det året jeg gikk siste året på videregående, skoleåret 1988/89, da hadde jeg en kollega på CC Storkjøp, (som også gikk i parallellklassen min, på Gjerdes videregående), som het Thorgils, så det er nok mulig det, at Thorgils er et norsk navn, og at han grunnleggeren av Scarborough, Thorgils Skarthi, var fra Norge.

Jeg får prøve å finne det ut.

Vi får se.

PS 10.

Jo, her står det at han karen var 'Norseman', så da få man regne med at det betyr at han var fra Norge:

Scarborough, still Yorkshire's major holiday resort, is said to have been founded by Norseman Thorgils Skarthi in about 967.

http://yorkshirepride.co.uk/showstory.asp?link=showstories&story=78&maincat=6

No comments:

Post a Comment