Sunday 25 October 2009

Morrissey, som fikk et sammenbrudd i helgen, og er fra Manchester, hvor jeg var på lørdag, var en favorittartist på 80/90-tallet. Her med 'Suedehead'



PS.

Og her med 'Everyday is like Sunday':



PS 2.

Da jeg flytta til Oslo, for å studere, i 1989, så ble jeg mer kjent med ei som het Lill, fra Svelvik, som flytta til Oslo den samme høsten som meg, for å jobbe.

Hu kjente søstra mi og venninna til søstra mi, Cecilie Hyde, så da ble jeg invitert til noen fester hos hu Lill, og venninna Pia, som var fra Korea, (og het det samme som søstra mi).

Hu Lill lot meg blant annet se et foto de tok av henne og alle venninnene hennes, med puppene ute, (de stod på kjøkkenet da de tok bildet, mens jeg var i stua. Det var hu pene Lise fra Sande, blant annet, husker jeg ennå. Men men).

Og hu Lill hadde mye musikk, og jeg var lei av kommersiell 80-talls musikk, for jeg hadde hørt meg lei på det, så jeg fikk låne noe Morrissey, og mye annen musikk, av henne.

Jeg drev også å leste mye på den tida her. Jeg gikk på hovedbiblioteket i Oslo, Deichmanske, og lånte mye science-fiction klassikere, som Huxley/Brave New World, Orwell/1984, og Fahrenheit et eller annet, og mange andre klassikere innen science fiction da, jeg leste vel også Axel Jensen og Bing og Bringsvær og mye annet.

Så jeg var mer opptatt av musikk og litteratur og litt festing og damer, enn datastudier, egentlig, men jeg prøvde å få med meg alt da, noe som jeg synes at jeg vel til dels klarte.

Men men.

Her er 'Late night Maudlin Street':



PS 3.

'Alsatian Cousin':



PS 4.

Andre kjente band fra Manchester, som jeg har hørt en del på, er New Order, og forløperen Joy Division. Det her er the Stone Roses, som dukket opp i 1988 vel, med 'Fools Gold' og 'I Wanna be Adored'.

Det her er 'Made of Stone', fra samme album, som de to forrige sangene, 'The Stone Roses':



PS 5.

'She Bangs the Drums':



PS 6.

'I am the Resurrection', 'Waterfall' og 'I Wanna be Adored':







PS 7.

Alle Stone Roses-sangene her, pluss 'Fools Gold', og flere, er fra det samme albumet, 'The Stone Roses', som ble gitt ut i 1988 vel.

Og jeg tror at nesten alle sangene på det albumet har blitt gitt ut som singler.

The Stone Roses ble nesten gudeforklart etter dette albumet, og man kan trygt si at 'The Stone Roses'-albumet, er en klassiker.

Men The Stone Roses klarte vel aldri å nå de samme høyder igjen, men dette albumet er jo fortsatt like bra da, mener jeg.

Så det kommer nok med på topp 20 eller topp 10 av musikkalbum for meg, vil jeg tippe på.

Så sånn er nok det.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 8.

Her er 'Fools Gold' også, fra det samme albumet:



PS 9.

Fargebruken i den forrige videoen minnet meg litt om den her sangen, som også var populær på den samme tiden vel, Shamen og 'Move any Mountain':



PS 10.

En av de i The Shamen døde visst under innspillingen av musikkvideoen ovenfor der, (mener jeg å huske det var, ihvertfall).

Man kan se at de er illuminister/kabalister/'sigøynere', på symbolbruken, (illuminati(?)-tegnet solstrålene/'sigøyner-hjulet' osv.), så man kan kanskje lure på om det var noe plott.

Hvem vet.

Vi får se.

PS 11.

Her er mer om dette:

Just as the band was heading toward mainstream acceptance, Will Sinnott drowned off the coast of the Canary Islands on May 23, 1990.

http://www.answers.com/topic/the-shamen

No comments:

Post a Comment