Tuesday 22 September 2009

Det her er Finn Kalvik, med Abba, på norsk



PS.

Jeg prøver egentlig å finne 'Aldri i Livet', med Finn Kalvik, i engelsk utgave, ('Here in my heart'), siden den skulle visst ha vært ganske bra.

Men den har jeg ikke klart å finne ennå, selv om jeg fant en artikkel, på engelsk, om den sangen, i et interview, med en som hjalp Finn Kalvik å oversette denne sangen til engelsk:

http://www.ralph-mctell.co.uk/finnkalvik.html

PS 2.

Her er enda en cover Finn Kalvik har oversatt fra engelsk.

Dette er en sang som er skrevet på engelsk, av han som er intervjuet ovenfor, Ralph McTell, og som egentlig heter 'Streets of London', men som i Finn Kalviks versjon heter 'En tur rundt i byen':



PS 3.

Her er den engelske originalen, av 'En tur rundt i byen', nemlig 'Streets of London':



PS 4.

Han Ralph McTell, han sa i det intervjuet, i det første PS-et ovenfor, at Finn Kalvik ikke var så utrolig god til å spille på gitar, eller til å synge, og alle sangene han har laget er vel kanskje ikke like bra, men f.eks. 'Aldri i Livet', synes jeg må være en av de beste norske sangtekstene, fra 80-tallet, vil jeg vel si.

Ihvertfall på norsk.

Den sangen er vel ikke noe dårligere enn noe av det Jan Teigen har laget, f.eks?

Nei, det tror jeg ikke ihvertfall.

Og A-ha hadde jo stor suksess, på 80-tallet, og noen av sangene deres fra 'Scoundrel Days', hadde vel ganske bra tekster, selv om de kanskje hørtes kulere ut for norske folk, enn for folk som er engelske?

Hvem vet.

Jeg vil ihvertfall si at jeg synes 'Aldri i livet', nok er den beste Finn Kalvik sangen, med et lite forbehold, siden jeg ikke har hørt alle Finn Kalvik-sangene.

Så jeg vil ihvertfall si at det nok var litt ufortjent, at 'Aldri i livet', fikk 0 poeng, i Melodi Grand Prix, i 1981, det synes jeg at sangen var for god til, at den bare skulle få null poeng.

Så sånn var nok det.

Det er ihvertfall min mening.

PS 5.

Her er også Aha da, som var veldig populære på 80-tallet, med 'Scoundrel Days', (selv om det kanskje er lett å se nå, at de spilte litt vel mye på utseendet, med poseringer osv., for tenåringsjentene, og kanskje noen gutter), men de hadde vel også bra tekster, skrevet av Pål Waaktaar, og Morten Harket var jo god til å synge):



PS 6.

Aha ble vel etterhvert litt lei av ungpike-idol imaget sitt, og dukket opp igjen, i 1988, med tøft MC-image. Men forsatt vel med gode tekster, av Waaktaar, og Morten Harket var fortsatt med, med sin vel særegne og vel også veldig gode vokal. Her med 'Stay on These Roads':

No comments:

Post a Comment